Nettsted arkitektur og trådskisser laget av meg.
Design underlag laget i XD av Hubster til utvikler.
Ferdig nettside med design og funksjoner implementert.
Hjernenett er et digitalt ressurssenter for psykiatri og nevrologi. Röst Konsept brukte Hubster til og designe og utvikle nettsiden. Siden er Lundbeck Norge sin plattform for å kommunisere til helsebransjen.
Mitt ansvar i prosjektet var som digital rådgiver i Hubster nettverket og lage nettside arkitekturen. Så utvikle trådskissene som så designer brukte som underlag til det endelig ferdig designet. Jeg ledet prosjektet ovenfor designer og utviklere. Kunden hadde behov for stor fleksibilitet i hvor innhold ble publisert. Så Custom Fields i WordPress ble brukt for å utvikle moduler som kunne plaserers inn etter behov. Et spennende prosjekt fra start til slutt. Se nettsiden her. (Klikk på at du er helsepersonell for å se siden.)
Design og Utvikling: Hubster AS
Kunde: Röst Konsept
Ferdig design og side.
UX design og planlegging i XD.
Struktur analyse tidlig i prosjektet.
EMEM er et selskap som leier ut leiligheter på Oslo Vest. Jeg har samarbeidet med dem i mange år, og er nå på andre iterasjon av deres hjemmeside. Mitt ansvar har vært arkitektur og rådgivning rundt utvikling av hjemmesiden og support i ettertid.
Denne andre iterasjonen av deres hjemmeside var et stort hopp i en enklere og bedre funksjoner for deres kunder. Det nye her var å bruke google maps som grunnlag for å illustrere hvor de har leiligheter i byen og se raskt hva som er ledig. Det var også utviklet en fleksibel modul for kontakt. Som avhengig av hvor den ble plassert i layouten tilpasset seg automatisk. Se nettsiden her.
Design og Utvikling: Hubster AS
Kunde: EMEM AS
Diverse video og motion graphics produksjoner jeg har vært involvert i.
Diverse internt kursmateriell.
Trådskisser for julekalender modul til EPI.
Fotostudio jeg har vært ansvarlig for å utruste med blitz, rigger og bakgrunner.
Amfi Kreativ AS (AK) er et internt reklamebyrå i Olav Thon Gruppen. Innenfor Olav Thon konsernet har AK vokst til og bli et 360 graders byrå som gjør Print, digitalt, Video og Radio. Jeg har vært tilknyttet byrået, på den utviklingen, siden 2015 og vært deres primære digitale kompetanse på tvers av alle medier og kunder.
Mine oppgaver har spent seg fra det rent operative til det overliggende strategiske. Jeg har fått gjøre UX for hjemmesider for de fleste av Olav Thon sine barer og restauranter i Oslo. Og holdt i prosjektet da det ble bygget i WordPress. Jeg har vært arkitekten bak julekalender modul til EPI nettside løsningen til 100+ kjøpesenter. Utviklet interne verktøy som media bank for kjøpesenter. Bli gitt ansvar for innkjøp av alt teknisk utstyr til et profesjonelt fotostudio, og ansvaret med og kunne bruke det. Det ble så etter fulgt av ansvaret for å kjøpe inn og kunne bruke semi-proffesjonelt video utstyr med mikrofoner og lys. Studio og utstyret blir brukt til å lage innhold til sosiale media plattformer for kjøpesenter over hele Norge. Jeg har holdt interne kurs i for eksempel «lære HTML banner», til trender og utviklinger i sosiale medier og internett generelt sett.
Kort sagt, en bred digital resurs for ledelsen, prosjektledere, kreatører og designere i AK.
Kunde: Amfi Kreativ AS
Det var en lang og omfattende UX fase med mange iterasjoner. Her er et veldig lite utdrag.
Logo designet av Gunder Bruun Eriksen.
Diverse skjermbilder fra appen.
Min rolle for selskapet iGive Gavekort startet med animasjon, men har endt opp med en kombinasjon av digital rådgivning og forretningsutvikling. Resultatet så langt er appen iGive Gavekort. NB! Etter endt samarbeid, har appen blitt re-designet av interne resurser, og representere ikke mitt bidrag i prosessen. Men prosessen dokumentert her er et eksempel på hva jeg kan bidra med.
iGive har hatt en digital tilstedeværelse med en hjemmeside lenge, og har sakte men sikkert skapt seg en solid nisje i gavekort markedet i Norge. De hadde lenge gått og planlagt overgangen til App, men de kom ikke fra konsept til noe som kunne produseres.
Et første forsøk som ble levert dem var en enkel blå-kopi av nettsiden i mobil størrelse. Uten noe tanke om forskjellen i opplevelse på to veldig forskjellige plattformer. Så min første oppgave var å grave meg ned i produktet og fra bunnen skape en app rundt kjernen av produktet for den mobile brukeren.
Mine neste oppgaver å kjøre opp til flere prosesser med kunde, utvikler, designer og reklamebyrå om hva den endelig appen skal bli. Både med tanke på Front-end opplevelsen og hva som foregår i back-end og lagring av data for videre forbedring av opplevelsen.
Appen skal være en rask vei til kjøp, aktivering, påfyll og saldosjekk av gavekort. Og via gavekort som deles, aktiv bli spredt rundt. Etter mye prøving og feiling og god diskusjon har vi lansert en app som gir mange muligheter uten å kreve noe av brukeren. Krav til å bli en registrert bruker kommer bare når man vil gjennomføre et kjøp, eller lagre data.
Jeg brakte inn Gunder Bruun Eriksen på design, og reklamebyrået Daughter for å utvikle markedskommunikasjon. De har levert meget bra og anbefales.
Underveis har jeg sammen med kunden oppdaget mange spennende muligheter for appen og fremtiden for iGive. Så selv om appen er lansert nå, er den langt fra ferdig. Som med alle gode digitale produkter, så er det en konstant iterativ prosess med testing, læring og forbedringer.
Appen kan du laste ned for iPhone og Android. (NB! Appen har siden blitt re-designet av interne resurser.)
Kunde: iGive AS
Illustrere litt av tankeprosessen før man presentere for kunde, og innhenter anbud.
Ali kaffe har en kjent og kjær låt som har blitt brukt på mange reklamekonsepter. Ali i samarbeid med sitt reklamebyrå ønsket å revitalisere den, og finne den neste versjonen av låta.
Naug & Venner laget konseptet hvor publikum kunne remixe eller bidra til å lage sin egen versjon av låta. De trengte å få skapt et verktøy som lot publikum enkelt gjøre dette.
Mitt ansvar som Digitalprodusent var først og realitetssjekke ideen de hadde. Fantes det løsninger for dette? Måtte det lages fra bunnen av? Kunne man lage alt i HTML? Hva er utfordringene? Men viktigst av alt, hva er potensialet?
Dette ledet til en informasjonsarkitektur. Denne ble brukt som grunnlag for å ha mange diskusjoner med kunde og kreatører om hva en morsom og engasjerende løsning kan bli. Utfallet av den dialogen ble til et grunnlag som ble brukt for å innhente løsninger fra eksterne leverandører og få dem til å sette en pris på oppdraget.
Min oppgave var så å kvalitetssikre alle anbudene vi fikk, og veie de unike løsningene opp mot hverandre. Og så med byrået velge ut den beste løsningen. Valget falt på Good Morning, som så utviklet den morsomme og veldig kule Gruffify. I produksjonen var jeg ansvarlig for oppføling, ivareta visjonen til kreatørene og testing.
Jeg jobbet på versjon 1.0 av Gruffify med Naug & Venner. Pga manglende teknologi ble den utviklet i Flash våren 2015. Oppdatering 2016: Versjon 2.0 av Gruffify har blitt omgjort til HTML. Som alltid var målet fra starten av. Jeg har ikke jobbet med 2.0 versjonen. Her er siste versjon av løsningen.
Andre plass i Sølvtaggen.
Site of the day.
Reklamebyrå: Naug & Venner
Utvikler/Design: Good Morning
Kunde: Ali Kaffe
Løsningen ble lansert i flere land.
Prosessen bak prosjektet.
Jordan Individual er designer tannbørsten til Jordan, og i 2013 kunne du stemme på din favoritt. Enten du bodde i Norge, Sverige, Danmark eller Finland.
Sammen med det kreative teamet på Jordan i Bates United kom vi frem til en ny kreativ retning for en Individual kampanje. Min oppgave var så å ta den ut digitalt.
Kampanjen gjenbrukte deler av teknologien brukt året før. Som sparte Jordan for en del kostnader, men samtidig fikk en løsning for brukeren føltes ny. Dette ble gjort gjennom nøye planlegging og god innsikt i løsningen som var laget.
Ny trådskisser og flytskjemaer ble laget for utvikler til å jobbe etter. Som holdt prosjektet på stø kurs til lanseringsdato.
Reklamebyrå: Bates United
Utvikler/Design: Motti Motti
Kunde: Jordan
KLP ville formidle hvor mye du kunne tjene på å spare i fond hos KLP. Dette vil de gjøre gjennom å vise ”hvor lite de tar av kaka”.
Se løsningen live på litendelavkaka.klp.no
Det kreative teamet fra Bates United hadde den overordnede ideen om å visualisere hvor lite de tar av totalen ved å bruke kake. Dette tok de ut i en film for å se hvem som tok minst. Var det en Kokk, en kirurg, eller en snekker? Eller er det KLP?
Mitt ansvar som digitalprodusent var først å sparre med teamet på hvordan denne kampanjeside kan fungere. Sammen kom vi frem til ”one-page” oppsett hvor man bruker scroll til å navigere deg fremover. Filmen nevnt over ble plassert i starten av siden som en introduksjon. Dette ble dokumenter og laget trådskisser av. Krav til løsningen ville være at den måtte lages i HTML og være responsiv.
Tilbud ble gjennomgått og kvalitetssikret for å ha forstått oppgaven. To oppgaver som ble viktig underveis var å sikre opplevelsen av siden. Ved scroll så fikk man god respons på når man hadde navigert frem til neste punkt. Det andre var å få korte og relevante tekster. Under hele produksjonen var det også viktig å holde kunde, byrå og leverandør på stø kurs mot deadline.
Reklamebyrå: Bates United
Utvikler/Design: Unfold
Kunde: KLP
Twitter ble mye brukt i kampanjen.
Deler av prosessen jeg førte frem til endelig produkt.
Deler av prosessen jeg førte frem til endelig produkt.
En kampanje som satte fokus på den individuelle motestilen til deg. Del din mote, og så kan du vinne en tannbørste i ditt design.
Dette var ett prosjekt som gikk over 2 år i 2 runder. Det kreative teamet hadde en overordnet tanke om en blogg inspirert konkurranse. Jeg hjalp dem med å konkretisere hvordan en løsning skulle praktisk fungere. Dette ledet inn i trådskisse prosessen og flere runder med godkjenninger. Dette ble så grunnlaget for å velge underleverandør.
Jordan ønsket så å rulle kampanjen ut i flere land. Den ble gjennomført i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Valgt byrå designet og kodet opp en responsive front-end og ett admin for å regulere og styre konkurransen. Det ble også utviklet en egen iOS app for å kunne laste opp bilder. Alt ble ledet av meg på vegne av Bates United. Tekniske utfordringer ble forklart både byrå og kunde, og ønsker og behov forklart tilbake til utviklere. Alt for å holde seg innenfor ett stramt budsjett og tidsfrister.
Bannere ble laget av meg.
NB! Grunnet Adobe Flash har begrenset støtte i nettlesere, er det mulig at innholdet under ikke synes.
Jordan opplevede tidenes beste salg av Individual Tannbørster det året.
Reklamebyrå: Bates United
Utvikler/Design: Motti Motti
Kunde: Jordan
Trådskisser jeg laget designet.
På grunn av internasjonal utvikling, måtte jeg lage nøye beskrivelser av løsningen.
Bates United laget for kunden P&G verdens største fårikålfest. For å bevise de unike egenskapene til oppvasksåpen YES. Og bevis fikk de!
Min oppgave var konseptualisering en Facebook app til eventet. Det skulle streames video live. Man kunne delta i en bilde konkurranse, og bilder fra eventet ble jevnlig lastet opp til appen. Det ble også min oppgave å stå for designet.
Utviklingen ble gjort av P&G sitt eget nettverk av utviklere. Dette krevet en meget detaljert beskrivelse av løsningen. Og tett og nøye dialog med alle utviklerne underveis da utviklingen foregikk på flere steder, 24 timer i døgnet.
I tillegg måtte jeg avklare de tekniske detaljene rundt en live video feed og bilde opplasting. Da appen var live var jeg på location daglig for oppfølging og justeringer.
Ett meget spennende prosjekt hvor jeg måtte følge opp mange leverandører som alle skulle levere til en løsning som måtte være feilfri de dagene det var live. I motsetning til websider man utvikler og justerer over tid.
Case film laget av Bates United:
Reklamebyrå: Bates United
Utvikler/Design: P&G Nettverk.
Kunde: P&G Norge
Du fikk en helt personlig start på kampanjen med ditt navn.
Direktøren forteller deg om de unike fordelene du har som KLP medlem.
Her måtte du bekrefte eller endre din adresse og e-post.
Den ferdig utfylte adresselappen står på boksen som er akkurat en slik du vil få i posten.
Forskjellige steg i planleggingsprosessen.
KLP ønsket å kunne kontakte flere av sine medlemmer vie e-post og SMS. Så Bates United utformet kampanjen som opplyste KLP Medlemmer om sine gullkantete betingelser. Samtidig ba KLP om å kunne få lov til å kontakte medlemmene via e-post og SMS. Om de ønsket kunne de også få en kopp som var gullkantet.
Mitt ansvar som digitalprodusent var i starten å definere løpet fra første kontakt punkt, til innsamling av data og Export/import av denne dataen tilbake til KLP. Løsningen måtte lages i HTML og være responsiv. Dette ble så grunnlaget for å innhente tilbud fra flere underleverandører. Tilbud ble kvalitetssikret for å ha forstått oppgaven og valgte leverandører sine priser ble satt sammen til ett helhetlig budsjett sammen med prosjektleder.
Min neste oppgave var så å formidle det kreative teamet sin visjon til valgt underleverandør. Samtidig holde byrå, kunde og underleverandører samstemt mot ferdigstilling. I tillegg til selve kampanjen ble det også utviklet back-end løsninger for e-post utsendelse, adresseliste uthenting og database uttrekk. Kampanjen benyttet seg av e-post utsendelse fra Danmark, utviklere i Sverige og logistikk behandling av kopp utsendelse her i Norge.
Alle steg i løsningen ble tracket via Google Analytics. Dette ble så brukt til å justere løsningen videre.
Dette var en intern løsning ment for kunder av KLP og jeg har dessverre ikke noe link til live versjon.
ReklameByrå: Bates United
Utviklere: Sticky Beat
Kunde: KLP