Det var en lang og omfattende UX fase med mange iterasjoner. Her er et veldig lite utdrag.
Logo designet av Gunder Bruun Eriksen.
Diverse skjermbilder fra appen.
Min rolle for selskapet iGive Gavekort startet med animasjon, men har endt opp med en kombinasjon av digital rådgivning og forretningsutvikling. Resultatet så langt er appen iGive Gavekort. NB! Etter endt samarbeid, har appen blitt re-designet av interne resurser, og representere ikke mitt bidrag i prosessen. Men prosessen dokumentert her er et eksempel på hva jeg kan bidra med.
iGive har hatt en digital tilstedeværelse med en hjemmeside lenge, og har sakte men sikkert skapt seg en solid nisje i gavekort markedet i Norge. De hadde lenge gått og planlagt overgangen til App, men de kom ikke fra konsept til noe som kunne produseres.
Et første forsøk som ble levert dem var en enkel blå-kopi av nettsiden i mobil størrelse. Uten noe tanke om forskjellen i opplevelse på to veldig forskjellige plattformer. Så min første oppgave var å grave meg ned i produktet og fra bunnen skape en app rundt kjernen av produktet for den mobile brukeren.
Mine neste oppgaver å kjøre opp til flere prosesser med kunde, utvikler, designer og reklamebyrå om hva den endelig appen skal bli. Både med tanke på Front-end opplevelsen og hva som foregår i back-end og lagring av data for videre forbedring av opplevelsen.
Appen skal være en rask vei til kjøp, aktivering, påfyll og saldosjekk av gavekort. Og via gavekort som deles, aktiv bli spredt rundt. Etter mye prøving og feiling og god diskusjon har vi lansert en app som gir mange muligheter uten å kreve noe av brukeren. Krav til å bli en registrert bruker kommer bare når man vil gjennomføre et kjøp, eller lagre data.
Jeg brakte inn Gunder Bruun Eriksen på design, og reklamebyrået Daughter for å utvikle markedskommunikasjon. De har levert meget bra og anbefales.
Underveis har jeg sammen med kunden oppdaget mange spennende muligheter for appen og fremtiden for iGive. Så selv om appen er lansert nå, er den langt fra ferdig. Som med alle gode digitale produkter, så er det en konstant iterativ prosess med testing, læring og forbedringer.
Appen kan du laste ned for iPhone og Android. (NB! Appen har siden blitt re-designet av interne resurser.)
Kunde: iGive AS
Illustrere litt av tankeprosessen før man presentere for kunde, og innhenter anbud.
Ali kaffe har en kjent og kjær låt som har blitt brukt på mange reklamekonsepter. Ali i samarbeid med sitt reklamebyrå ønsket å revitalisere den, og finne den neste versjonen av låta.
Naug & Venner laget konseptet hvor publikum kunne remixe eller bidra til å lage sin egen versjon av låta. De trengte å få skapt et verktøy som lot publikum enkelt gjøre dette.
Mitt ansvar som Digitalprodusent var først og realitetssjekke ideen de hadde. Fantes det løsninger for dette? Måtte det lages fra bunnen av? Kunne man lage alt i HTML? Hva er utfordringene? Men viktigst av alt, hva er potensialet?
Dette ledet til en informasjonsarkitektur. Denne ble brukt som grunnlag for å ha mange diskusjoner med kunde og kreatører om hva en morsom og engasjerende løsning kan bli. Utfallet av den dialogen ble til et grunnlag som ble brukt for å innhente løsninger fra eksterne leverandører og få dem til å sette en pris på oppdraget.
Min oppgave var så å kvalitetssikre alle anbudene vi fikk, og veie de unike løsningene opp mot hverandre. Og så med byrået velge ut den beste løsningen. Valget falt på Good Morning, som så utviklet den morsomme og veldig kule Gruffify. I produksjonen var jeg ansvarlig for oppføling, ivareta visjonen til kreatørene og testing.
Jeg jobbet på versjon 1.0 av Gruffify med Naug & Venner. Pga manglende teknologi ble den utviklet i Flash våren 2015. Oppdatering 2016: Versjon 2.0 av Gruffify har blitt omgjort til HTML. Som alltid var målet fra starten av. Jeg har ikke jobbet med 2.0 versjonen. Her er siste versjon av løsningen.
Andre plass i Sølvtaggen.
Site of the day.
Reklamebyrå: Naug & Venner
Utvikler/Design: Good Morning
Kunde: Ali Kaffe